Salah
satu zikir yang paling terkenal di kalangan sufi adalah dengan menyebut kata "Allah,
Allah". Terutamanya tarikat sufi Naqshabandiyyah dan Syaziliyyah. Berzikir
dengan lafaz Jalalah secara mufrad juga sudah menjadi sebuah ibadah yang biasa
dilakukan oleh umat Islam
di Nusantara tanpa melihat latar belakang tarikat
sufi mereka. Ini kerana banyak amalan mengamalkan zikir mufrad ini diletakkan
di dalam amalan Tahlil yang sangat masyhur di Nusantara atau Alam Melayu. Bayangkan,
tidak sedikit buku-buku tahlil dan ijazah tahlil yang menjadi ratib zikir
Nusantara mencantumkan zikir mufrad ini sebagai zikir tambahan.
Akan
tetapi, puak Wahabi sangat keras menentang bentuk zikir ini kerana dianggap
sebagai bid'ah, juga tidak memberi makna. Ini dinukil dari kalam ulama agung
anutan mereka iaitu Syaikh Ibn Taimiyyah RH (al-Radd ala al-Mantiqiyin, 35).
Untuk
menjawab isu ini, akan kami kemukakan beberapa hujjah.
Hujjah
al-Quran:
1- Surah
al-An'am Ayat 91:
قُلِ
اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ فِي خَوْضِهِمْ يَلْعَبُون
Terjemahan:
Katakanlah: "Allah", Kemudian biarkanlah mereka leka bermain-main
dalam kesesatannya.
Ayat
ini menunjukkan perintah menyebut nama Allah.
2- Surah
al-A'raf Ayat 180:
وَلِلّهِ
الأَسْمَاء الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُواْ الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي
أَسْمَآئِهِ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ
Terjemahan:
Allah mempunyai nama-nama Yang baik, maka serulah kepadanya Dengan menyebut
nama-nama itu, dan pulaukanlah orang-orang Yang berpaling dari kebenaran Dalam
masa menggunakan nama-namaNya. mereka akan mendapat balasan mengenai apa Yang
mereka telah kerjakan.
Ayat
ini jelas sekali perintah Allah untuk berdoa menggunakan nama-nama-Nya. Bukankah
lafaz Jalalah "Allah" adalah nama-Nya yang unik tidak boleh dimiliki
selain-Nya? Maka jelas sekali berzikir dengan melafazkan lafaz Jalalah secara
mufrad adalah disunnahkan!
3- Surah
al-Muzammil, Ayat 8:
وَاذْكُرِ
اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا
Terjemahan:
Dan sebutlah akan nama Tuhanmu, serta tumpukanlah kepada-Nya dengan sebulat-bulat
tumpuan.
Ayat
ini jelas sekali perintah menyebut nama Allah dalam berzikir dengan khusyuk. Banyak
sekali ayat yang lain, akan tetapi kami cukupkan sebanyak ini sahaja dulu.
Hujjah
daripada Hadis Nabi SAW:
Sahih
Muslim riwayat Anas RA:
أن
رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لا تقوم الساعة حتى لا يقال في الأرض: الله الله)
وفي رواية أخرى: (لا تقوم الساعة على أحد يقول الله الله
Terjemahan:
Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda: tidak akan berdirinya hari kiamat
sehingga tidak disebut di bumi "Allah, Allah". Riwayat lain: Tidak
berdirinya kiamat terhadap seseorang yang berkata "Allah, Allah".
Hadis
ini sangat jelas, mengisyarahkan bahawa anjuran berzikir dengan mengulang-ulang
kalimah "Allah, Allah". Imam al-Nawawi menegaskan bahawa kedua riwayat
adalah benar-benar mengulangi lafaz Jalalah seperti di dalam Syarah Muslimnya:
وفيه
قوله صلى الله عليه وسلم : ( على أحد يقول الله الله ) هو برفع اسم الله تعالى وقد
يغلط فيه بعض الناس فلا يرفعه واعلم أن الروايات كلها متفقة على تكرير اسم الله
تعالى في الروايتين وهكذا هو في جميع الأصول
Malah
dalam kitab Mirqah al-Mafatih Syarah Misykat al-Mashabih menukil dari Imam al-Thibi
bahawa makna dari "sehingga tidak disebutkan" di sini adalah sehingga
tidak disebutan nama Allah dan tidak disembah:
وهو
المراد بما قاله الطيبي رحمه الله معنى حتى لا يقال حتى لا يذكر اسم الله ولا يعبد
Ini
jelas sekali menunjukkan dengan mengulang-ulang kalimah Allah adalah memiliki
arti zikir. Maka tentunya berzikir dengan mengulang-ulang kalimah Allah adalah
sunnahkan seperti yang ditetapkan oleh ramai ulama.
Hujjah
Pendapat Ulama:
1- Imam
Abu Hanifah yang dinukil oleh Imam al-Kasani:
(ولأبي
حنيفة أن النص معلول بمعنى التعظيم، وأنه يحصل بالاسم المجرد، والدليل عليه أنه
يصير شارعًا بقوله : لا إله إلا الله، والشروع إنما يحصل بقوله : (الله) لا بالنفي)
– بدائع الصنائع ج 1 ص 131.
Terjemahan
Bebas: Bagi Abi Hanifah sesungguhnya nas menunjukkan arti mengagungkan (takzim),
dan ia dapat dihasilkan murni dengan nama. Dalilnya adalah ia menjadi penentu
syarak dengan ucapan "tiada tuhan melainkan Allah", hanya saja ia
dapat dihasilkan murni dengan kata "Allah" tidak dengan memakai nafi.
Pendapat
Imam Abu Hanifah sangat jelas sekali, bahawa dengan menyebut nama "Allah"
sahaja sudah bertujuan mengagungkan dengan tanpa memerlukan keterikatan dengan kalimah
lain.
2- Imam
al-Ghazali:
وعند
ذلك يلقنه ذكرا من الأذكار حتى يشغل به لسانه وقلبه فيجلس ويقول مثلا ( الله الله )
أو سبحان الله سبحان الله – الإحياء ج 3 ص 77.
Terjemahan
Bebas: dan ketika itu, latihlah ia dengan berzikir sehinggal lidah dan hatinya terbiasa
dengan zikir itu, maka duduk dan sebut semisal "Allah, Allah" atau "Subhanallah,
Subhanallah".
Imam
al-Ghazali sangat tegas mengajarkan bahawa zikir mufrad adalah bahagian dari
zikir yang perlu dilazimkan.
3- Syaikh
Abdul Qadir al-Jailani seperti yang dinukil Imam al-Dimyathi:
قال
سيدي عبد القادر الجيلاني : الله هو الاسم الأعظم وإنما يستجاب لك إذا قلت : ( الله
) وليس في قلبك غيره .ولهذا الاسم خواص وعجائب منها أن من داوم عليه في خلوة مجردا
بأن يقول ( الله الله )... إلخ – إعانة الطالبين ج 1 ص 10.
Terjemahan
Bebas: telah berkata penghuluku Abdul Qadir al-Jailani: Allah adalah nama yang
teragung, dan hanya dapat termakbulah bagi engkau dengan menyebut "Allah"
dan tidak ada dalam hatimu selain-Nya. Ini disebabkan nama ini ada keistimewaan
dan keajaiban, termasuk darinya sesungguhnya orang yang selalu menyebutnya
ketika bersendirian dengan menyebut "Allah Allah"...
Sebenarnya
banyak lagi pendapat ulama sufi maupun feqah. Akan tetapi, penulis merasa ini
sudah sangat memadai untuk menunjukkan hujjah bolehnya berzikir dengan kalimah "Allah,
Allah".
Lalu
permasalahan yang disusuli dengan berzikir mufrad ini adalah isu berzikir
dengan mengunakan kata ganti (dlamir) "هو" (DIA). Seperti orang berzikir dengan
melafazkan: "هو
هو هو". Zikir
dengan cara ini dikenal juga dengan istilah al-Zikr bi al-Huwiyyah (الذكر بالهوية).
Untuk
membahas perkara ini, perlu diketahui terlebih dahulu bahawa; pendapat kelompok
sufi yang mengamalkan zikir ini adalah bermaksud ia sebagai isim dlamir yang
kembali kepada Allah. Mereka berhujjah dengan ayat al-Quran sendiri seperti:
Surah
al-Hasyr Ayat 22-24:
هُوَ
اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ
الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ (22) هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ
الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ
الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ (23) هُوَ
اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى
يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (24
Dari
ayat-ayat ini, ia menunjukkan secara nas yang penunjukkannya secara pasti
bahawa dlamir "هو" kembali menunjukkan kepada Allah
terhadap semua nama-nama-Nya secara sighat dan makna.
Oleh
itu, terdapat sebuah hadis yang menunjukkan bahawa dlamir "هو" adalah sebuah isim (kata nama) yang
menunjukkan arti yang paling agung:
اسم
الله الأعظم في هاتين الآيتين (وإلهكم إله واحد لا إله إلا هو الرحمن الرحيم) وفاتحه
سورة آل عمران (الله لا إله هو الحي القيوم) – مسند أحمد والسيوطي في الجامع
الصغير.
Dalam
hal ini, kata "هو" diulang dua kali menunjukkan ia
adalah yang dimaksud dari nama Allah yang paling agung.
Walau
bagaimanapun, masalah sighat apakah yang terbaik untuk berzikir, itu terjadi
khilaf di kalangan ulama. Akan tetapi, perlu kita akui bahawa berzikir
menggunakan dlamir "هو" bukanlah sesuatu yang pelik lagi ajaib sehingga dianggap
sebagai tokok tambah yang cela lagi keji. Bagaimana tidak? Ulama sejak dahulu
sudah pernah menyebutkan isu ini. Misalnya, seorang ulama tafsir pemerintahan
Uthmaniyyah Ismail Hakki (w. 1137H/1725M) dalam Tafsirnya Ruh al-Bayan berkata:
وأما
ما قال بعض الكبار من أن الذكر بلا اله إلا الله أفضل من الذكر بكلمة ( الله الله ) و ( هو هو ) من حيث إنها جامعة بين النفي
والإثبات ومحتوية على زيادة العلم والمعرفة فبالنسبة إلى حال المبتدى , فكلمة
التوحيد تظهر مرآة النفس بنارها فتوصل السالك إلى دائرة القلب وكلمة ( الله ) تنور
القلب بنورها فتوصل إلى دائرة الروح وكلمة (هو) تجلى الروح فتوصل من شاء الله إلى
دائرة السر.
Beliau
juga menambahkan:
فذكر
دائرة النفس ( لا اله إلا الله ) فإما أن يهب الله له الإنصاف والندامة على
تقصيراتها والميل إلى التدارك لما فات من المهمات فهي اللوامة للومها صاحبها بل
نفسها على سوء عملها فذكر هذه الدائرة ( الله الله ) ويقال لها دائرة القلب
لانقلابها إلى جانب الحقوإما أن تطمئن إلى الحق وتستقر في الطاعة وتتلذذ بالعبادة
فهي المطمئنة لاطمئنانها تحت أمر الله بحب الله ويقال لهذه الدائرة دائرة الروح
لاستراحتها بعبادة الله وذكره وتلذذها بشكره وذكر هذه الدائرة ( هو هو.
Dalam
kedua pernyataan dan keterangan Imam Ismail Hakki ini, dapat difahami, bahawa
golongan ulama agung Islam sudah pernah menyatakan bahawa amalan berzikir
dengan lafaz "هو
هو" adalah
wujud, ditambah lagi dengan beberapa faedah di dalamnya.
Maka
tidak perlulah kita terlalu bersangka buruk kepada saudara-saudara kita dari
tarikat-tarikat sufi yang berzikir sama ada "Allah, Allah" atau "huw,
huw"; kerana ini semua berdasarkan hujjah. Ingat, lemahnya hujjah seseorang
belum tentu lemah di sisi orang yang lain. Maka sangat tercelalah orang yang
terlalu sombong dengan menafikan keseluruhan sesuatu amalan, tanpa
membincangkan kemungkinan kesahihan amalan tersebut, lalu datang menjadi hero
seolah-olah mujtahid dan menasihati orang agar menjauhi perkara-perkara
kononnya bid'ah yang keji. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha
Penyayang.
Wallahu
A'lam bis Shawab.
Sumber::
Akitino
0 Tinggalkan jejak:
Posting Komentar